Românul Rodrig Goliescu – inventatorul avioplanului. O poveste despre glorie și trădare…

Rodrig Goliescu, ofițer de artilerie, a fost inventatorul unui aparat de zbor inedit, revoluționar la epoca sa. Aparatul de zbor numit „Avioplan” a fost întâiul avion din lume prevăzut cu fuzelaj tubular. Acest original avion a fost conceput astfel pentru a reduce rezistența opusă de aer la înaintare și a spori forța propulsorului. Structura nemaivăzută a avionului se comporta ca un tub de ventilator, prin care aerul răzbătea cu ușurință.
Aparatul era conceput să se înalțe cu ajutorul forței motorului, apoi să planeze. Rodrig Goliescu a beneficiat, în activitatea sa, de sprijinul lui Spiru Haret, cel mai cunoscut ministru al învățământului din istoria României.
În 1909, locotenentul Goliescu s-a deplasat în Franța, în vederea achiziționării unui motor adecvat pentru „Avioplan”. Goliescu a fost autor al unui studiu ce privea „legile mișcării aerului”, pe care l-a pus la dispoziția Academiei Franceze. În primăvara lui 1909 studiul său a fost publicat într-o revistă dedicată aviației și automobilismului.
„Avioplanul” a fost patentat în Franța. Puțin mai târziu, locotenentul Goliescu a construit, în baza schemelor proprii, un prototip capabil de zbor. Acest model era prevăzut cu o structură în forma unei jumătăți de cilindru, menită să îmbunătățească performanțele aparatului și să-i înlesnească avansarea prin văzduh.
În noiembrie 1909, Rodrig Goliescu a zburat pentru prima dată cu originalul său avion, decolând de pe aerodromul Juvissy, în apropierea capitalei franceze. S-a înălțat la 50 de metri deasupra capetelor spectatorilor. Era primul zbor al unui aparat al cărui motor era poziționat într-o carcasă semicilindrică.
Mult mai târziu, în anii ′30, italianul Stippa a construit un avion prevăzut cu un fuzelaj de concepție asemănătoare modelelor lui Goliescu, având forma unui tub. Ingeniosul concept a fost pus în practică abia după cel de-al doilea război mondial, astăzi fiind folosit pentru rotoarele anticuplu ale unor performante elicoptere. Rotorul anticuplu este acea elice poziționată la coada unor elicoptere, cum ar fi SA-365 Dauphin sau RAH-66 Comanche.
La 1912, Goliescu a brevetat un nou aparat de zbor, mai exact „avionul-coleopter”. O nouă creație inovatoare. Era un aparat care, cel puțin în teorie, putea să efectueze o decolare… verticală. Un concept SF, pentru acele timpuri!
În acea vreme, Goliescu avea o acută nevoie de bani, mai ales că o năpraznică furtună îi distrusese unul dintre aparatele nou-realizate, cu tot cu hangar. Această circumstanță l-a făcut să comită una dintre cele mai condamnabile fapte cu putință, nu doar pentru un militar, ci și pentru un cetățean oarecare. O faptă pentru care nu prea pot exista circumstanțe atenuante. Trădarea de Patrie!
A fost greșeala vieții sale. Lucrurile s-au petrecut simplu, dar dezastruos pentru genialul inventator: aflându-se la serviciu, a sustras documente militare cu caracter strict secret (planurile de mobilizare ale armatei țării) și le-a pus la dispoziția rușilor, dar fapta sa a fost descoperită rapid. Răsplata? O duzină de ani de temniță. Locul de ispășire? Închisoarea Văcărești. După unele surse a fost grațiat, până la urmă, dar a avut de pierdut enorm, fiind exclus din armată.
Viața controversată și reprobabilul act săvârșit nu-i estompează genialitatea lui Goliescu, după cum nici activitatea sa inovatoare nu poate șterge actul său de trădare. A fost, la fel ca noi toți, un om cu bune și rele. Dar un om al cărui nume va rămâne înscris cu slove de neșters în istoria aviației!
Autor: Tomi Tohăneanu
Surse informații: earlyaviators.com, wikipedia.org, www.dorohoinews.ro
Surse imagini: earlyaviators.com, scalemodels.ru, www.aviafrance.com
Cunoaşte Lumea --> Prima pagină
Adauga un comentariu